NINAs årsmelding 2023

Publisert: 18. juni 2024
Tekst: Norunn S. Myklebust

Endringsblindhet er et godt uttrykk. Marihøna på forsida av årets årsmelding er lett å se, lett å telle og kjent av alle. Men hva om antallet marihøner og andre insekter gradvis reduseres, og det blir litt færre av dem for hvert år?

NINAs årsmelding 2023

Les hele årsmeldingen her.

Natur- og klimakrisen, og at naturen er livsgrunnlaget vårt, har fått merkbar økt anerkjennelse de siste årene. Naturavtalen ble signert i desember 2022, vi har fått svært relevante NOU’er fra Klimautvalget og Naturrisikoutvalget, og Regjeringen følger opp med stortingsmeldinger.

I fjor viste prosjektet «Fuglefjell før og nå» bilder og video fra samme fuglefjell, tatt på 70-tallet og i dag. I løpet av disse 50 årene har lyden stilnet, og det er nå langt færre fugler der. Endringsblindhet er når vi ikke merker endringen, fordi den skjer gradvis over tid. Dessuten vil de som ikke opplevde fuglefjell på 70-tallet, ikke kunne vite hvordan et livskraftig fuglefjell ser ut og høres.

Løsningen er å ha lange tidsserier av data og bilder fra naturen, der vi følger med og dokumenterer det som skjer. Vi utvikler også stadig nye metoder som gjør det mulig å synliggjøre endringene, slik at vi ikke rammes av endringsblindhet.

NRK sin sak «Norge i rødt, hvitt og grått» i januar 2024 fikk stor oppmerksomhet hos både politikere, forvaltning, media og ikke minst hos folk flest. Her viste NINA hvordan moderne teknologi med fjernmåling og KI kan benyttes for å innhente viktig kunnskap. Våre fagområder er på dagsorden som aldri før, og det er all grunn til å tro at etterspørselen vil vedvare eller øke.

NINA har vokst mye i antall ansatte, prosjekter og omsetning, og vi er blitt en stor bedrift. Veksten har vært organisk, og den er et resultat av økt etterspørsel etter kunnskapen vår. Forskningsområdene våre har også utviklet seg gjennom årene. En stor del av NINAs aktivitet retter seg i dag mot helhetlige tilnærminger, miljøløsninger, utvikling av nye verktøy, bruk av ny teknologi og med en sterk kopling til mennesker og samfunn. Denne utviklingen vil fortsette. Samtidig er det viktig at den grunnleggende kompetansen vi i NINA har om arter, bestander, økosystemer og samfunn bevares som basis for nyskapende forskning på løsninger.

Veksten krever en sterkere organisering og flere lederressurser, og vi har derfor opprettet fire nye forskningsdirektørstillinger. Disse skal lede den faglige virksomheten i NINA og inngå i ledergruppen.

En viktig egenskap ved NINA, og som både er vår store styrke og utfordring, er at vi har kompetansen geografisk spredt i hele organisasjonen. Dette har vært et strategisk viktig valg, men det krever at vi har god intern kommunikasjon og koordinering.

NINA har prosjektsamarbeid med forskningsinstitusjoner i mer enn 30 land over hele verden, og vi opplever for tiden økt internasjonal oppmerksomhet og interesse for samarbeid. Vi hadde også i 2023 et godt tilslag på søknader til EUs ulike programmer. Fem av ti Horisont Europa-søknader levert i 2023 med NINA som partner fikk tilslag, og vi fikk innvilget seks nye Biodiversa+ prosjekter. I 2023 hadde vi også en betydelig økning i interesse for samarbeid og besøk fra Kina, og blant annet med oppstart på et større Kina-prosjekt finansiert av Utenriksdepartementet.

NINA har deltatt i «Evalbiovit», Forskningsrådets evaluering av norsk biovitenskapelig forskning, rammebetingelser og forskningens relevans for sentrale samfunnsområder. NINA la ned et stort arbeid i forbindelse med selvevaluering og dokumentasjon til den internasjonale evalueringskomiteen i januar 2023. Rapporten kom i mars i år, og vi fikk noen gode råd til hvordan vi kunne bli et enda bedre forskningsinstitutt. Hovedkonklusjonen var at NINA er en organisasjon full av energi og entusiasme, som leverer resultater på viktige forskningsområder. Deres vurdering var også at NINAs ansatte har en sterk moralsk holdning og et bevisst forhold til egen etikk. Det er gode ord å ta med seg.

Naturen er livsgrunnlaget vårt. Det innebærer at vi må ta vare på naturen, og finne løsninger som spiller på lag med naturen. Naturens verdi må vektlegges på lik linje med andre hensyn når beslutninger skal tas. Framtida er naturbasert, og vi i NINA er klare til å bidra og levere løsninger som virker. Målet vårt er å bidra med vår kunnskap slik at ambisjonene i naturavtalen kan nås.

Jeg vil takke styret og alle ansatte for godt samarbeid og stor innsats i 2023.

Norunn S. Myklebust
Adm. direktør

Søk etter nyheter

Archive

Norsk institutt for naturforskning

NINA er en uavhengig stiftelse som forsker på natur og samspillet natur – samfunn.
Følg oss på: