News

 

Forsker på barn og natur

Published on: 13. August 2012
Author: Camilla Næss

Stadig flere studier indikerer at barn er mindre ute i naturen, og at innholdet i barns naturopplevelser er annerledes enn før. Ikke minst er det mye som tyder på at de voksne spiller en mer aktiv og førende rolle i barns kontakt med natur.

Forsker på barn og natur
Forsker på barn og natur. Foto © C. Næss/NINA

Forskningsprosjektet ‘Howdo children experience nature? Meaning-making and socialization to outdoorlife’ skal undersøke hvordan barn opplever natur; hvor og hvordan barna sitt friluftsliv arter seg og hvilken rolle de voksne spiller.

–En sentral del av prosjektet dreier seg om å undersøke samspillet mellom barn og voksne i natur, når voksne er tilstede, sier Margrete Skår. Men vi vil også se på hvilke erfaringer og kvaliteter som uttrykkes når voksne ikke er tilstede. Gjennom studien får vi høre flere stemmer; barnets, foreldrenes og pedagogens stemme.

I følge Skår, har vi i norsk sammenheng begrenset kunnskap på feltet, selv om endringene i barns bruk av natur synes å være omfattende.

–Vi synes derfor det er nødvendig å innhente bred kunnskap. Både om omfang og innhold i barns naturbruk, og om betydningen av ulike naturerfaringer. Studien vil også gi økt kunnskap om hva slags naturområder og naturelementer barn foretrekker, og hvorfor.

 

Studien består av fire hoveddeler:

1. Litteraturstudie

Denne vil gi en oversikt over eksisterende kunnskap om barns bruk av natur i dag, med hovedvekt på norske forhold. Hva vet vi om omfang og innhold i barns naturerfaringer?

2. Nasjonal spørreundersøkelse

Det vil bli gjennomført en nasjonal spørreundersøkelse blant et representativt utvalg av foreldre med barnmellom 0 og 12 år. Studien vil kartlegge når, hvor, hvem og i hvilke sammenhenger barn er ute i natur.

3. Kvalitative case-studier

Det vil bli gjennomført tre kvalitative case-studier som berører spørsmålet om voksnes tilstedeværelse, men som også på andre måter gjenspeiler ulike naturerfaringer. En case-studie representerer naturerfaringer i barnehagen, en case-studie representerer organiserte fritidsaktiviteter utendørs, og en case-studie representerer barns naturerfaringer uten voksne tilstede. I tillegg vil to mindre og utfyllende case-studier gjennomføres.

4. Engelske samarbeidspartnere, Forestry Commision

Flere studier indikerer lignende endringer i barns naturerfaringer i mange vestlige land. Gjennom samarbeid med engelske forskere fra Forestry Commision vil vi kunne sammenligne resultater fra vår egen studie med erfaringer fra England, både med hensyn til innhold i barns naturerfaringer og med hensyn til tilrettelegging av naturområder.

 


Prosjektgruppen. Fra venstre: Gro Follo (Bygdeforskning),Margrete Skår (NINA), Vegard Gundersen (NINA), Gjertrud Stordahl og IngarPareliussen (Dronning Mauds Minne), Lill Susan Rognli Vale (Høyskolen iTelemark).

Prosjektet er ett samarbeid mellom NINA, Dronning Mauds Minne, Bygdeforskning og Høgskolen i Telemark, der NINA har prosjektledelsen. Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd og har en varighet på tre år.

–Til sammen tror vi studien vil kunne bidra med nyttig kunnskap om innhold og meningsdannelse i barns naturerfaringer. Denne bør kunneanvendes til å skape bedre sosiale og fysiske rammebetingelser for framtidigfriluftsliv for barn, i tråd med helse- og friluftslivspolitiske målsettinger.

Kontaktperson: Margrete Skår



 

Print
Search for articles

Norwegian Institute for Nature Research

NINA is an independent foundation for nature research and research on the interaction between human society, natural resources and biodiversity.
Follow us on: