News

 

Naturbasert reiseliv – Hvem kjøper hva og hvorfor

Published on: 13. January 2012
Author: Camilla Næss

I en fersk doktorgradsavhandling kartlegger Torvald Tangeland potensialet i det norske ferie- og fritidsmarkedet for ulike naturbaserte reiselivsprodukter, og identifiserer kriterier for kommersiell segmentering av disse markedene. Arbeidet gir et godt innblikk i det norske markedet for produkter knyttet til naturbasert turisme.

Naturbasert reiseliv – Hvem kjøper hva og hvorfor
Foto © Opplev Oppdal

Turist i eget land

Turisme er storindustri, og naturbasert turisme er det raskest voksende segmentet innenfor næringa. Også nordmenn etterspør i økende grad tilrettelagte naturopplevelser. I distriktene erstatter naturbasert turisme i stadig større grad tradisjonell næringsvirksomhet, og danner et nytt grunnlag for sysselsetting og verdiskaping. En stor andel av norske bønder og skogeiere har biinntekter utenom gårdsdrift eller tømmerproduksjon, eksempelvis fra salg av jakt- og fiskeløyver, hytteutleie etc.

– Naturbasert turisme er en samlebenevnelse for et bredt spekter av aktiviteter, opplevelser og produkter, som naturlig nok appellerer til ulike segmenter av befolkningen. Derfor er det et uttalt behov for mer presise segmenteringsteknikker som kan identifisere behov, ønsker og preferanser blant dem som er interessert i å kjøpe denne typen reiselivsprodukter, sier NINA-forsker Torvald Tangeland.

Gutta på tur

I følge Tangeland er den typiske forbrukeren er en ung mann med lang utdanning og høy inntekt. Han er medlem av en friluftsorganisasjon og har tilgang på fritidsbolig. Ofte er han motivert ut fra et ønske om å lære noe nytt eller lære mer om en aktivitet han allerede driver med. Og han er risikovillig. Likevel er det ikke slik at alle som kjøper denne typen reiselivsprodukter har den samme sosiodemografiske profilen og er motivert ut fra de samme tingene.

– Studien viser tydelig at kundene som kjøper disse produktene er en sammensatt gruppe som kan deles inn i flere segmenter med svært ulike profil og atferd.  Funnene fra undersøkelsene kan bidra til å forklare og forutsi forbrukerens ønsker og atferd når han planlegger turen. Det kommer tydelig frem av undersøkelsen at livssituasjon, som alder, familieforhold og barn, i stor grad påvirker hvilke type produkter som etterlyses, forklarer Tangeland.

Ulike husholdninger, ulike kjøpsmotiver

Studien viser at medlemmene av friluftslivsorganisasjoner og eiere av fritidsboliger er to strategisk viktige satsingsområder for naturbaserte reiselivsbedrifter.

– Begge er store segmenter i en norsk sammenheng og det er derfor behov for å dele dem inn i mer homogene grupper, sier Tangeland. Dette mener han kan gjøres med utgangspunkt i både kjøpsmotiver og husholdningssammensetting.

Kjøpsmotiver som kom frem gjennom arbeidet med doktorgraden var ønsket om å prøve en ny aktivitet, sosialt samvær, ferdighetsutvikling og kvalitetssikring. Basert på disse motivene identifiserte Tangeland flere markedssegmenter som skilte seg fra hverandre ikke bare med hensyn på motiver for å kjøpe naturbaserte reiselivsprodukter, men også med hensyn på sosiodemografiske egenskaper og reiseatferd.

Også sammensettingen på husholdningen påvirker hvilke opplevelsesdimensjoner turister søker når de kjøper naturbaserte reiselivsprodukter. Kjernefamilier er mindre opptatt av tilrettelegging enn andre, mens aleneforeldre vektlegger muligheten for læring. Ikke overraskende er husholdninger uten barn mer spenningssøkende enn barnefamilier.

Verdifull kunnskap for reiselivsbedrifter

– Nordmenn står for halvparten av turistsegmentet i eget land. For naturbaserte reiselivsaktører gir resultatene dermed svært nyttig innsikt i viktige markedssegmenter. Og ikke minst i de ulike preferansene til det norske hjemmemarkedet, sier Tangeland.

– Dette er kunnskap som bedriftene kan ta med seg i utviklingen av produkter og aktiviteter som er tilpasset målgruppen. På sikt vil dette også kunne være med å øke lønnsomheten til denne delen av reiselivsnæringen ved at de i større grad vil fremstå som attraktive for økende grupper av kunder. Funnene vil også være av interesse for politikere og forvaltningsmyndigheter som ønsker å legge til rette for å utvikle rurale områder til suksessfulle reiselivsdestinasjoner, avslutter Tangeland.




Les mer:

Torvald Tangeland forsvarer sin doktorgrad "Det norske markedet for aktivitetsbasert naturturismeprodukt – Kjennetegn og implikasjoner for markedssegmentering og produktutvikling" 27.01, ved UMB.

Doktorgraden er knyttet til Universitetet for miljø- og biovitenskap/Institutt for naturforvaltning.

Avhandlingen blir offentliggjort etter disputasen.

Seminar om naturbasert reiseliv 26.januar

I anledning doktorgradsdisputasen til Torvald Tangeland arrangerer UMB, i samarbeid med NINA, et seminar med foredrag av opponentene og innbedte forskere. Seminaret vil foregå på engelsk, og er åpent for alle interesserte. Ingen påmelding er nødvendig.

Kontakt:

Print
Search for articles

Norwegian Institute for Nature Research

NINA is an independent foundation for nature research and research on the interaction between human society, natural resources and biodiversity.
Follow us on: