Aktivitetsark 15: Økosystemlek
Tema: I dette arbeidet skal elevene lære hva et økosystem er og hvor tett artenes eksistens er avhengig av hverandre. Her er det valgt et økosystem der fjellreven er en aktiv art.
!["" ""](/portals/nina/Bilder%20og%20dokumenter/Prosjekter/Fjellrev%20i%20sekken/15-okosystemlek.jpg)
Illustrasjon Inger Lise Belsvik
Varighet: ca. 20 minutter, avhengig av samspillet med elevene.
Tidsperiode: Aktiviteten kan gjøres ute og inne, hele året. Ikke avhengig av spesielle forhold.
Utstyr: Artskort og/eller dyreplakater med bilder av ulike arter i valgt økosystem skrives ut og festes på elevene.
Bakgrunn:
Fjellreven har vært nesten fraværende i høyfjellsøkosystemet i Norge de siste 80 årene. Etter re-introduksjon av arten ser vi den viktige rollen til en liten predator i et sårbart økosystem. Vi vet enda ikke alt om artenes rolle i økosystemet, men det kommer stadig frem nye fakta gjennom ny artskunnskap. Aktiviteten prøver å fremstille dette på en forståelig måte for elevene.
Illustrasjon Inger Lise Belsvik
Gjennomføring:
Gjennomgående i denne oppgaven er å stille de gode spørsmålene underveis, der det ikke nødvendigvis er noe fasitsvar. Elevene skal selv tenke og reflektere.
- Forklare begrepene:
- Hva er et økosystem?
- Hva er produsenter, forbrukere og nedbrytere? Begrepene trekkes frem og klargjøres sammen med elevene. Dette for å knytte artene og de tilpasninger de har til sine leveområder, rovdyr, konkurrenter, farer, utfordringer etc. sammen.
- Elevene får tildelt/velger hver sin art. Dette er arter som naturlig hører hjemme i et høyfjellsøkosystem: fjellrev, lemen, jerv, villrein, kongeørn, ravn, planter av ulike slag, ryper, rødrev, jaktfalk og liknende.
- Elevene stiller seg i ring mage mot rygg i en sirkel – tett inntil hverandre. Så skal de prøve å sette seg på hverandres lår, alle samtidig. Dette styres gjennom å telle felles og gjøre det sakte.
- Når alle elevene setter seg sakte ned, vil alle hvile på hverandre. Dette viser hvor viktig alle elevene er for å danne en stabil sirkel, samtidig som det kan være et bilde på et økosystem.
- Så trekkes lemeneleven(e) ut fra sirkelen. Da skal i prinsippet hele sirkelen falle sammen. Dette gir mye latter og spontanaktivitet, men det er viktig å få elevene til å reflektere over hvorfor dette skjedde.
- Dersom det ikke fungerer første gangen, kan det med fordel gjøres flere ganger for å få elevene til å tillate intimiteten og bevegelsenes naturlige gang, når en elev faller ut av sirkelen.