Aktivitet 10: Økosystem og næringsnett
Tema: I denne økta skal elevene lære om økosystem, næringsnett og hva produsent, forbruker og nedbryter i et økosystem er.
Illustrasjon Inger Lise Belsvik
Varighet: ca 60 minutter, avhengig av samspillet mellom elevene.
Tidsperiode: Aktiviteten kan gjøres ute og inne, hele året. Ikke avhengig av spesielle forhold.
Utstyr:
- Post-it-lapper
- Artskort med bilder av ulike arter i valgt økosystem – se vedlegg Artskort som kan skrives ut. Artskortet festes til elevene med en snor rundt halssen eller sikkerhetsnål/tape.
- Tau/hyssing/skogsmerkebånd
Bakgrunn:
Fjellreven har vært nesten fraværende i høyfjellsøkosystemet i Norge de siste 80 årene. Etter re-introduksjon av arten ser vi den viktige rollen til en liten predator i et sårbart økosystem. Vi vet enda ikke alt om artenes
rolle i økosystemet, men det kommer stadig frem nye fakta gjennom ny artskunnskap. Aktiviteten prøver å fremstille dette på en forståelig måte for elevene.
Gjennomføring:
- Gjennomgående i denne oppgaven er det viktigste å stille de gode spørsmålene underveis, uten at det nødvendigvis er et fasitsvar. Det er elevene som skal tenke og reflektere.
- Elevene skriver navnet på dyr de kjenner som lever i fjellet. De skriver ett dyr pr. lapp - gjerne post-it-lapper.
- Lærer samler inn lappene og lager et næringsnett på tavla hvor det kommer fram hvem som blir spist av hvem. Eksempler på arter i et høyfjell-økosystem er: fjellrev, lemen, jerv, villrein, kongeørn, ravn, planter av ulike slag, ryper, rødrev og jaktfalk. Dersom det er ønskelig å bruke et annet eksempel på næringsnett, velges arter ut fra et annet økosystem.
- Praktisk tilnærming: Klassen deles i grupper på maks 10 elever pr. gruppe hvor hver elev er en art i næringsnettet.
- Elevene stiller seg i ring, skulder ved skulder.
- Elevene får tildelt en enkeltart. Det er viktig at gruppa ikke er for stor - det gir inntil 10 arter. Alternativt kan flere elever representere samme art.
- Hver elev får et artskort – eller en lapp med navnet på en art – festet godt synlig med en snor rundt halsen eller med sikkerhetsnål/tape.
- Start med en vilkårlig art. Hva spiser den? Hvem blir den spist av?
- Trekk et tau/hyssing/bånd mellom artene som spiser hverandre; lemen-fjellrev, fjellrev-kongeørn, lemen-rødrev, fjellrev-jerv etc.
- La elevene finne ut hvem som spiser hvem. Veiled dem til å reflektere i riktig retning.
- Når det er trukket flere tau/hyssing/bånd mellom artene, og elevene ikke ser åpenbare koblinger, hjelpes de til å fullføre aktiviteten. Se vedlegg for eksempel.
- Hva er dette? Hva ser det ut som? Et næringsnett.
- Forklare begrep:
Hva er et næringsnett?
Hvem er produsenter, forbrukere og nedbrytere i næringsnettet elevene har laget?
Hvilke oppgaver har de ulike artene i næringsnettet?
- Forklar så forskjellen mellom et næringsnett og et økosystem.
For- og etterarbeid: Ingen spesielle forarbeid for elevene er nødvendig.
For lærerne: Skrive ut bilde av alle artene som er valgt. Det kan også benyttes artskort som er lagt ved i pdf. Disse må beskjæres etter utskrift, da de ikke er i A4 størrelse. Hvert artskort kan festes til elevene med tape, tack-it eller henges rundt nakken på hver elev med en enkel hyssing.